1 במאי 2009

חינוך חכם-כנס בשער הנגב


זה השלט שקיבל את פנינו כשהגענו לכנס "חינוך חכם" שהתקיים בבית חינוך שער הנגב 30.4.09. תוכנית הכנס:
3 מושבי פתיחה מקבילים:
מושב א' - אהרלה רוטשטיין - מנהל בית החינוך ועינת חיימי - מנהלת חטיבת הביניים: הכיתות החכמות כמנוף לחדשנות חינוכית
מושב ב' - רוני קלינסקי - מנכ"ל קדימה מדע: איך למקסם אפשרויות? מהם סיכויי ההצלחה?
מושב ג' - ד"ר אסנת דגן - מנהלת חינוכית פדגוגית, קדימה מדע: כיתות חכמות, מניסיונם של אחרים בעולם ובארץ
כניסה לשיעורים כל משתתף נוכח בשני שיעורים באותה כיתה
משוב ודיון ב3 מושבים מקבילים - ללמוד מניסיונם של אחרים

נכחתי במושב פתיחה ג' - הרצאה עם אלמנטים שיווקיים.
השתתפתי בשני שיעור הדגמה (ללא תלמידים): שיעור גיאוגרפיה "תנועתם של הגופים שמש, ירח, כדה"א" בו המורה ריכזה עבורינו (הלומדים) מס שיעורים בנושא. בשיעור תנ"ך למדנו את"סיפור הבריאה המקראי".
-השיעורים היו מרתקים - המורות חכמות, מצויינות, בעלות כריזמה, שולטות בחומר, מעניינות ויודעות איך ללמד.
-השימוש בלוח האינטראקטיבי היה מושכל והיתה זרימה בין התוכן לטכנולוגיה - למורות יש שליטה מצוינת במיומנות השימוש בטכנולוגיה.
אלו היו שני שיעורים פרונטליים משודרגים, מעניינים עם אמצעי המחשה טובים (סרטון, אנימציה, תמונות) והיתה אינטראקציה טובה בין המורה, התוכן הלימודי, הטכנולוגיה והלומדים-אנחנו המשתתפים בכנס.
אחת המורות ציינה שכמורה עם נסיון רב בהוראת הגיאוגרפיה היא כמעט ולא צריכה להכין מערכי שיעור, אבל הוראה בסביבת הלוח האינטראקטיבי מחייבת אותה לבנות מחדש את מערכי השיעור כשהיא חושבת על שימוש ביכולות הלוח באופן מיטבי, על עדכניות התכנים ומתן מענה לשונות בין התלמידים. השיעור על כל התיעוד שלו נשמר להמשך בשיעור הבא, לחזרה למבחן והעלאה לאתר הכיתתי.

אם חפשתי "מנוף" אולי זה "המנוף" - חשיבה מחודשת על מטרות ההוראה, על שימוש באסטרטגיות, ניצול יכולות הטכנולוגיה ותמיד עם הפנים אל התלמידים, תרתי משמע. נכון יותר לומר שהמנוף נמצא בידי המורה.