26 ביולי 2009

מחשב לכל מורה - סיכום דו שנתי

סיימנו מחזור ראשון של פיתוח מקצועי של המורים בתוכנית "מחשב לכל מורה". התוכנית שנועדה להעצים את מעמדו של המורה ולהגביר את נגישותו לסביבה הדיגיטאלית התמקדה בעיקר בשני היבטים: האישי והמקצועי.
הפיילוט התחיל בתשס"ח ב 13 בתי ספר: 5-באר שבע, 3-ירוחם ו 5-ערד, מתוכם 11 בחינוך היסודי ו 2 בחינוך העל יסודי. כל המורים השתלמו בהיקף של 120 שעות במהלך דו שנתי. מדיווחי המורים והמנהלים עולה שהמחשב הפך להיות כלי עבודה חשוב בידי המורה לניהול הידע האישי, להכנת חומרי למידה ולהוראה בכיתה. לבקשת מנהלים ומפקחים שצפו בשיעורים המקוונים נבנה כלי לצפייה בשיעור מקוון המשלב טכנולוגיה מתקדמת בכיתה. הכלי משמש גם לתכנון נבון של השיעור על ידי המורה.
החשש שהמורים ישאירו את המחשב בבית ללא שימוש התבדה ויותר מכך, כשהמחשבים היו צריכים לעבור שדרוג, שינוי גרסה של התוכנות או תיקון, המורים לחצו שזה יעשה במינימום הזמן הנדרש. אפשר בהחלט לומר שאלו הם מורים מקוונים.
אילו הייתי מנהלת בית ספר והיו מציעים לי לבחור תוכנית המקדמת תקשוב, הייתי בוחרת במחשב לכל מורה. זו תוכנית עם הפוטנציאל הגבוה ביותר, לדעתי, לעשות שינוי בכל חדר המורים. כמובן שנדרשות כן מס פעולות תומכות: המצאות מספר מקרנים שיתנו מענה למורים שרוצים להשתמש במחשב הנייד להוראה בכיתה, אינטרנט אלחוטי קבוע, עידוד ותמיכה מעמיתים. מומלץ לקיים שיעורים בהם מורים צופים בעמיתיהם ומקיימים דיון על השיעור.