2 בינואר 2010

חזרתי מקונסורציום אינטל ברומא


קונסורציום בינלאומי לתוכנית TAO (מורים מתקוונים למחר) באיטליה
ב 3-4.12.09, התקיימה ברומא וועידה בינלאומית ללמידת עמיתים סביב תוכנית "מורים מתקוונים למחר"  (TAO), "Intel Teach Advanced Online", שעיקרה- פלטפורמה טכנולוגית המרכזת כלים למורה בעבודתו בכיתה, ביניהם נתיבי למידה ויישומי למידה (שם משתמש וסיסמה: visitor). במסגרת תוכנית זו פועל כיום צוות התקשוב של מחוז דרום על בניית נתיבי למידה לשימוש בלוחות אינטראקטיביים בתהליכי הוראה למידה בסביבה המתוקשבת.
המטרה של קונסורציום 'Intel Teach - Advanced Online'  היא לתת תמיכה בפיתוח רשת גלובלית של מורים חדשניים ובעלי כישורים גבוהים מיומנים וחדשניים המסוגלים להוביל בתנופה את השימוש הטכנולוגי והפדגוגי על פי עקרונות הלמידה של המאה ה-21. הדרך לכך היא בעבודה משותפת בפלטפורמה לפיתוח מקצועי המתאימה לכל מדינה ומספקת איכות גבוהה של הכשרה, משאבים, תמיכה וכלים שיתופיים שפותחו ביחד עם אנשי חינוך, עבור אנשי חינוך.
לוועידה זו נסעתי בהזמנת אינטל כנציגת משרד החינוך יחד עם האחראית על תוכניות החינוך בקבוצת קשרי הקהילה של אינטל, גב' חגית יפה. הוועידה כללה עיסוק בליבת התוכנית - פיתוח נתיבי למידה לנושאים שונים (הוראה בכיתה עם לוח אינטראקטיבי, בניית מוטיבציה אצל הלומד, הוראה בכיתה הטרוגנית וכו), ובנושאים חשובים נוספים כמו זכויות יוצרים לתכנים שמועלים לפלטפורמה, ומתן קרדיטציה ותעודות לבוגרי התוכנית.
בוועידה השתתפו נציגים מגופים חינוכיים שונים המפעילים את התוכנית עבור מורים ב 10 מדינות: איטליה, אירלנד, בריטניה, גרמניה, ירדן, ישראל, ספרד, פורטוגל, צרפת ורומניה.
בפתיחת הוועידה נשא דברים מר ביונדי, נציג משרד החינוך האיטלקי, שהדגיש את החשיבות של הטכנולוגיה ביצירת שולחן דיגיטאלי למורה, ובהשפעתה על שינוי אופי הפעילות בבית הספר, על התנהגות התלמיד (בעזרת משחקי וידאו) ובעיקר התאמת אסטרטגיות ההוראה לתהליכים של הצגת מידע והבניית ידע. לדבריו של מר ביונדי, הכנסת טכנולוגיה לבתי הספר מחייבת להיות מלווה בהדרכה של המורים כשהמטרה היא להביא את השימוש בטכנולוגיה לשימוש שבשגרה (כפי שאנחנו אומרים "תקשוב כאורח חיים") זאת על מנת לקדם את הדרכים לחדשנות, את השותפות והיצירתיות של הלומדים.
היום הראשון של הוועידה, ברובו,  עסק בתוכנית "מורים מתקוונים למחר"  (TAO), "Intel Teach Advanced Online" כפי שהוצגה על ידי הנציגים של אינטל.
מטרות היוזמה החינוכית של אינטל
 קידום החינוך במאה ה-21 כשותפים לממשלות ומחנכים
שיפור ההוראה והלמידה באמצעות שימוש יעיל בטכנולוגיה
חינוך ומחקר מתקדם במתמטיקה, מדעים והנדסה
שיפור מצוינות החינוך ברחבי העולם


בסופו של היום הראשון פרופסור קולומבי מאוניברסיטת בולזנו הציג דוח חקר מקרה מליגוריה שבצפון איטליה בנושא דיסלקציה וטכנולוגיה. פרופסור קולומבי פיתח תוכנית המסייעת לילדים דיסלקטים לרכוש את מיומנות הקריאה בעזרת המחשב כולל תוכנה ייעודית ושימוש בסקרץ' לפיתוח יצירתיות. תלמידים דיסלקטיים קיבלו מחשב-כלי ללמידה עצמית שיצר אצלם את השינוי. בתהליך הלמידה מעורבים ושותפים פעילים המורים שעברו הכשרה מתאימה, הורי התלמידים וסטודנטים הלומדים אצל פרופסור קולומבי. תלמידים צריכים כלים לחשיבה ולא לחשוב כל הכלים ולכן כשהתלמידים לומדים בעזרת המחשב היא מעורבים ופעילים וכך מקבלים הרבה יותר מאשר בספרים או סרטים. המחשב, ככלי מצוין ללמידה עצמית, מאפשר לתלמידים להתגבר על הקושי בקריאה ובעזרתו התלמידים מגלים שהם שונים רק באופן נוירולוגי והם יכולים להגיע להישגים כמו כל אחד אחר ואולי יותר (בדומה לאיינשטיין שהיה דיסלקט).
בתכנון – פיתוח נתיב למידה בנושא דיסלקציה וטכנולוגיה.



ביום השני היו סדנאות של צוותים ממדינות שונות סביב הפלטפורמה "מורים מתקוונים למחר".
סדנה ראשונה – שיתוף פעולה בין מדינות בשימוש בנתיבי הלמידה
  • יצירת סטנדרט בינלאומי
  • קביעת מס שעות הכשרה
  • מתן קרדיט על פי תוצר
  • דרכים להעלאת מוטיבציה לשימוש בפלטפורמה
  • הערכה
סדנה שנייה – משוב והערכת הכלים
בסיום השימוש בנתיב הלמידה ייערך משוב
  • על הפלטפורמה
  • על השימוש בכלים השונים
  • על ההדרכה
  • שאלון טלפוני על פי שכבת גיל, תחומי דעת, מגזרים שונים
סיכום
ההשתתפות בקונסורציום אינטל ברומא, נתנה לי ההזדמנות ללמוד על הנעשה בארצות שונות באירופה באותן תוכניות ופרויקטים המשלבים טכנולוגיה ופדגוגיה שאנחנו יוזמים, מפתחים, מובילים ומתלבטים בארץ. כדי להביא את העולם לכיתה, לסביבתו הטבעית של המורה והתלמיד נדרשת טכנולוגיה, תכנים דיגיטליים, ופדגוגיה וברוח זו אנחנו פועלים, מנחים ומיישמים.